... امروز: دوشنبه - 31 اردیبهشت - 1403
فراخوان‌ها 01 بهمن 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0
با شناخت نفرات برگزیده:

خانه روشن، به ایستگاه نهایی رسید

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن با رویکرد مصرف بهینه انرژی به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با معرفی نفرات برتر در بخش‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، پیام جوادی، رییس شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن در آیین اختتامیه این جشنواره با اعلام این‌که مسابقه سرعت گیری میان تولید و مصرف انرژی در کشور ما ادامه دارد و مهم‌ترین راه‌کار برای کاهش فاصله میان تولید و مصرف آن مدیریت مصرف بهینه است، گفت: جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن با همین رویکرد و با هدف اصلاح و تغيير نگرش و رفتار  مشترکان و توسعه وترويج فرهنگ مشارکت عمومي در مصرف بهينه انرژي برق به میزبانی استان زنجان برای نخستین بار با مشارکت هنرمندان کشور برگزار و خوشبختانه امروز به ایستگاه نهایی رسید.

جوادی افزود: امسال نخستین دوره این جشنواره بود ولی خوشبختانه از نظر کیفی و کمی آثار قابل توجهی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان 148 اثر دریافت شده 109 اثر برای مرحله داوری انتخاب شدند که از این تعداد در بخش داستانی 38 فیلم، در بخش مستند 35 فیلم و در بخش‌های پویانمایی و موشن‌گرافیک نیز 75 اثر به جشنواره ارسال شده که خوشبختانه از نظر کیفی نیز قابل توجه هستند و امید است در سال‌های آینده شاهد استقبال بیشتری از سوی هنرمندان باشیم.

لزوم ایجاد زبان مشترک صنعت برق و مشترکان

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن با رویکرد مدیریت مصرف انرژی به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، حمیدرضا پیرپیران، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در این آیین که در سالن همایش‌های بین‌المللی روزبه برگزار شد با اعلام این‌که سیاست کلان و ملی صنعت برق استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد گفتمان مشترک بین صنعت برق و مردم است گفت: برگزاری جشنواره‌های هنری و استفاده از ظرفیت هنرمندان برای انتقال فرهنگ گام مهمی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه هنرمندان با ایجاد زبان مشترک و گفتمان درست می‌توانند در مسیر تحقق مدیریت درست مصرف انرژی موثر باشند.

پیرپیران، با اشاره به این‌که مصرف نادرست انرژی دغدغه اصلی صنعت برق است افزود: سالانه شاهد افزایش 5تا6 درصدی مصرف انرژی در کشور هستیم و برای جبران این افزایش به احداث حداقل 5هزارمگاوات نیروگاه جدید نیاز است که ایجاد این میزان ظرفیت نیروگاهی بیش از 250هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این میزان اعتبار 2برابر کل درآمد سالانه صنعت برق کشور است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با انتقاد از مشترکان اداری در عدم رعایت الگوهای مصرف درست انرژی عنوان کرد: شوربختانه دستگاه‌های اداری و ارگان‌ها کم‌ترین همکاری را با صنعت برق در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند در حالی که باید به عنوان الگو در جامعه بیشترین میزان مشارکت در مدیریت مصرف را داشته باشند در حالی که مشترکان خانگی همکاری بسیار مطلوبی با صنعت برق به خصوص در اوج‌بار تابستان را داشتند و یکی از کارکردهای اصلی برگزاری جشنواره‌های هنری ایجاد فرهنگ درست مصرف انرژی برای همه مشترکان است.

حمیدرضا پیرپیران میزان بهره‌وری انرژی در صنعت و کشاورزی کشور را حدود 2برابر میزان استانداردهای بین‌المللی عنوان و اضافه کرد: انرژی در کشور ما به سبب ارزانی و در دسترس بودن به درستی مصرف نمی‌شود و ما با استفاده نادرست علاوه بر آسیب اقتصادی به منابع طبیعی و محیط زیست نیز آسیب می‌رسانیم و باید با استفاده از روش‌های نوین و به کارگیری الگوهای مصرف انرژی را به عنوان مهم‌ترین سرمایه کشور به درستی مصرف کنیم و در این مسیر استفاده از زبان تصویر و هنر گویاترین و تاثیرگذارترین ابزار است.

بزرگداشت یاد و خاطره و تجلیل از مقام شامخ شهید سیدرضی موسوی

در مراسم پایانی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه «خانه روشن» یاد و خاطره شهید سرفراز اسلام سردار سید رضی موسوی، با حضور خانواده بزرگوار آن شهید گرانقدر گرامی داشته شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، این شهید والامقام از جمله رزمندگان زنجانی دوران دفاع مقدس بود و به عنوان مسوول «پشتیبانی از جبهه مقاومت» در سوریه حضور داشت که روز دوشنبه چهارم دی ماه جاری در حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ایجاد فرهنگ مدیریت مصرف نیازمند عزم ملی است

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن، عدم مدیریت مصرف انرژی را چالشی بزرگ برای کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، محمد علی اکبری در این آیین عدم مدیریت صحیح انرژی را چالشی بزرگ و نگران‌کننده برای کشور دانست و افزود: فرهنگ استفاده درست از انرژی به عنوان زیرساخت توسعه نیاز به اصلاح و بازنگری دارد و برای اصلاح این فرهنگ به اقدامات فرهنگی و هنری گسترده‌ای نیاز است.

علی اکبری پیرامون برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری مدیریت مصرف توسط شرکت توانیر نیز گفت: امسال 5 جشنواره کاریکاتور، قصه‌گویی، رسانه، نمایش عروسکی و فیلم کوتاه به میزبانی شرکت‌های توزیع برق برگزار شد و این نخستین و مهمترین گام در بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان برای فرهنگ‌سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی بود که خوشبختانه دستآوردهای ویژه‌ای برای صنعت برق کشور داشت.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر استفاده از هنر برای بیان سختی‌های فرآیند تولید و توزیع برق را یکی از دستآوردهای برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری دانست و افزود: آگاهی از ارزش انرژی برق و استفاده از زبان تاثیرگذار هنر در بیان اهمیت این نعمت نفوذ بیشتری بر لایه‌های جامعه دارد و جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن به عنوان آخرین پله‌ی جشنواره‌های امسال با استقبال خوبی از سوی هنرمندان همراه شد و امید است با استمرار برگزاری این رویدادها بتوانیم به هدف اصلی که تغییر رویکرد استفاده از انرژی و تبدیل آن به استفاده درست است برسیم.

باید به جوانان امید داد

پیشکسوت سینما و تلویزیون در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه «خانه روشن» در زنجان گفت: باید به جوانان امید داد.

علیرضا خمسه با بیان این که در این سال‌ها تمام تلاشم آوردن خنده بر لب مردم بوده است، گفت: همه جا خودم را علیرضا خنده نام می برم؛ اما در این شهر باید خود را خمسه نام ببرم چرا که زنجان سرزمین پدری من است، دوست داشتم شش دانگ زنجانی باشم.


وی افزود: این جشنواره ملی است و همه آحاد ملت و ارگان‌ها باید در آن سهیم باشند که مهم‌ترین بخش سهم ملت و جوانان است، باید به جوانان امید داد، جوانان نیازمند امید هستند، خیلی‌ها می‌خواهند جوانان را ناامید کنند اما ما باید تمام تلاشمان ایجاد امید و شور و شوق در میان آنها باشد که این گونه جشنواره‌ها می‌تواند امید آفرین باشد.

نقش تصویر در انتقال مفاهیم انکارناپذیر است

در ادامه این آیین بیانیه هیات داوران نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن قرائت شد که در این بیانیه آمده است: امروز آخرین لحظه های اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن را برگزار می کنیم. جشنواره ای که از تولد آن چند صباحی نمی گذرد که امیدمان به رشد و بالندگی آن در سالهای آتی است.

همیشه قضاوت دشوار ترین مسوولیتی است که بر گردن آدمی نهاده می شود و این دشواری زمانی بیشتر رخ می نماید که مسوولیت قضاوت آفریده های هنری هنرمندانی را بر عهده داریم که آثارشان را با عشق و علاقه ی وافر خلق نموده اند. امیدواریم در قضاوت این آثار به راه خطا نرفته باشیم.

هیات داوران قبل از هر چیز مسرت و خوشحالی خویش را به جهت ارسال آثار متنوع چه از لحاظ کیفی چه از لحاظ کمی در ٤ رشته مستند، پویا نمایی، موشن گرافیک و داستانی اعلام می دارد. این قدردانی هم پدیدآورندگان آثار و نیز مدیران روابط عمومی استانهای مختلف که در خلق آثار نقش بسزایی داشته اند، مدیر محترم روابط عمومی شرکت توانیر و به ویژه خود شرکت توانیر کشور را شامل می شود. ایده و تفکر استفاده از قدرت تصویر برای آشنایی و ترغیب مخاطبان در جهت استفاده و بهره برداری نظام مند و مستمر و بهینه انرژی برق در طول زندگی خود نیز جایگاهی بسی تقدیر و تشکر را دارد چرا که نقش تصویر در آموزش مخاطبان در دنیای امروز نقشی انکار ناپذیر است.

هیات داوران قدردانی خویش را به مسوولان محترم در  امر برگزاری جشنواره در این سطح قابل قبول تقدیم می دارد.

هیات داوران موارد زیر را جهت برگزاری بهینه و استفاده از تجربه اولین جشنواره به مسوولان محترم پیشنهاد می کند:

١- اهتمام ویژه به امر آموزش اعتقاد داریم آموزش بنیان و اساس هر امر توسعه ای است و آموزش مدیران مستقیم در امر تولید محتوا و تولید فیلم نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

٢- ایجاد دبیرخانه دایمی جشنواره به جهت ساماندهی، تدوین برنامه های راهبردی آن و همچنین برنامه ریزی در جهت برنامه ریزی منظم جشنواره در سالهای آتی

٣- استفاده بیشتر از توانایی و قدرت فیلم سازان جوان برای نیل به اهداف شرکتهای توزیع برق در جهت فرهنگ سازی و مدیریت مصرف برق

٤- تدوین و ابلاغ برنامه مستند نگاری تصویری و ابلاغ آن به استان ها چرا که مستند نگاری تصویری بر پایه علم و مستند سازی فعالیت ها و کارهای انجام شده را به صورت اصولی در ذهن مخاطبان و حافظه تاریخی ماندگار خواهد کرد

هیات داوران با لحاظ کردن اصول اولیه فیلم سازی و همچنین جستجوی خلاقیت در آثار و بهره بردن خالقان اثر از اصول زیباشناسی و مخاطب شناسی نسبت به قضاوت آثار ارسالی اقدام و آرای خود را صادر کرد که امیدوارم توانسته باشیم نی به اهداف در نظر گرفته شده  کمک شایانی را به انجام برسانیم.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت و بهروزی برای تمامی عزیزان امید داریم جشنواره های پیش رو در سنوات آتی بر رشد و بالندگی این جشنواره بی افزاید.

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه «خانه روشن» معرفی شدند


به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، ندا تنهایی مقدم و علی فرید رادپور از آذربایجان شرقی با اثر «دهه ها»، علی دهری از تهران با اثر «مجموعه هوشی و گوشی» و حمید قالیجاری از کرمانشاه با اثر «سایه روشن» با رای هیات داوران رتبه های نخست تا سوم بخش پویانمایی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه خانه روشن را از آن خود کردند.

در بخش موشن گرافیک نیز رتبه نخست به فرهاد نیکو از خراسان رضوی، رتبه دوم به مهدی مرادی از استان زنجان و رتبه سوم مشترک به رضا سپهروند از استان مرکزی و محمد محمدیان شمالی از ایلام رسید.

در بخش مستند مهران قوامی از خراسان شمالی با اثر «برق»، کوهسار رسولی تبار از کردستان با اثر «برق و محیط زیست» و علی دهری از تهران با اثر «آتش سوزی پست ٦٣» رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

علیرضا کاشی و مجید آذرفر از خراسان رضوی با اثر «ساختمان ١٢١»، سعیده فهیمی از یزد با اثر «غایب»، میثم باجلان ازقزوین با اثر «معلم» و شیدا روحی از زنجان با اثر «انشا» رتبه‌های برتر بخش داستانی را به ترتیب از آن خود کردند.

نویسنده
admin
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *